وبلاگ

بیزینس کوچینگ چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم در مورد مفهوم بیزینس کوچینگ (Business Coach) با هم صحبت کنیم باید در مورد خود مفهوم کوچینگ صحبت کنیم تا بصورت شفاف متوجه شویم فرآیند به چه صورت اتفاق می افتد در گام اول به معنی کوچ (Coach) یا مربی میپردازیم .

با یک مثال شروع کنیم شما در مسابقه فوتبال تعدادی بازیکن را میبنید و یک مربی که این بازیکنان را هدایت و راهنمایی میکند در اصل آن مربی همان وظیفه کوچینگ (Coaching) را بر عهده دارد و به کل تیم کمک میکند تا یک هدف را بصورت یکپارچه و کامل در کنار هم به سمت جلو پیش ببرند.

کوچینگ

تعریف کوچینگ

بطور کلی کوچینگ یعنی آزاد کردن توانمندی‌های بالقوه‌ی انسان‌ها و کوچ به جای آموختن به افراد به آن‌ها کمک می‌کند خودشان یاد بگیرند.

آگاهی (Awareness) و مسئولیت (Responsibility) دو کلمه‌ی کلیدی در کوچینگ هستند. وظیفه کوچینگ این است که نسبت به داشته‌ها و دانسته‌های مطالب مد نظر آگاهی بیشتری پیدا کند، و مسئولیت رشد و توسعه خود را نیز بر عهده بگیرد.

تعریف بیزینس کوچینگ

حال که تعریف کوچینگ را متوجه شدیم به مبحث اصلی میپردازیم که بیزنس کوچینگ (Business Coach) چیست ؟

کوچینگ کسب و کار (Business Coaching) فرآیندی است که طی آن، یک مشاور و مربی متخصص در علوم کسب‌وکار، مدیریت، مهارت‌های نرم و سخت و غیره، صاحب یک فعالیت تجاری را در مسیر رسیدن به اهداف تجاری‌اش راهنمایی می‌کند. نه‌فقط کسب‌وکارهای بزرگ؛ بلکه هر کسی که بخواهد مسیر کسب وکاری را شروع بکند نیز میتواند از دانش این متخصصان استفاده کنند.

مطابق تعریف برایان تریسی (Brian Tracy) یکی از معروف‌ترین نویسنده‌های حوزه‌ی تجارت که خود یک کارآفرین (Entrepreneur) برتر نیز محسوب می‌شود؛ بیزینس کوچ (Business Coach) خود کارآفرینی باتجربه و موفق است که تصمیم گرفته از استعداد آموزگاری و نیز تجاربش برای کمک به سایر کارآفرینان استفاده کند.

آنچه ما به‌عنوان متقاضی راهنمایی از مربی کسب‌وکار دریافت می‌کنیم، بسته به انتظارات، اهداف، نقاط ضعف و قوت فعلی و دیگر جزئیات خودمان و کسب‌وکارمان متفاوت است. اما اگر بپرسید که هدف بیزینس کوچینگ چیست؟ پاسخ را شاید بتوان در یک کلمه خلاصه کرد؛ و آن کلمه «رشد» است.

نکته مهم در بیزینس کوچینگ (Business Coach) و مربیگری کسب وکار این است که این افراد علاوه بر داشتن دانش کوچینگ که سه قسمت اساسی دارد 

1- شنونده خوب 

2- پرسشگر قدرتمند

3- بازخورد دهنده حرفه ای 

بر مهارت های بیزینس نیز مسلط هستند و تمام اجزای یک بیزینس و قسمت های آن را به درستی می شناسند و دانش بالایی در این زمینه دارند.

دوره بیزینس کوچینگ چیست؟

تا اینجا با مفاهیم کوچینگ و بیزینس کوچینگ آشنا شدیم. 

دوره های بیزینس کوچینگ (Business coaching course) دوره هایی هستند که برای توانمند سازی افراد برگزار می شود تا بتوانند کسب وکار خود را شروع کنند یا کسب وکار خود را بهبود دهند در این دوره ها بسته به سرفصل ها آموزش های متفاوتی به شما داده خواهد شد از جمله این آموزش ها : مهارت تحلیل ، سیستم سازی ،استراتژی نویسی و… می باشد.

در کل ساختار و نقسه راه دوره ها و ورکشاپ های بیزینس کوچینگ بهبود شرایط موجود افراد و سازمان هاست و رساندن آن ها به شرایط مطلوبشان می باشد.

دوره بیزینس کوچینگ بین الملل

یکی از دوره های بیزینس کوچینگ که بسیار در حال حاضر مورد توجه مخاطبین قرار دارد دوره بیزینس کوچینگ بین المللی (International coaching business) هست که به شما کمک میکند تا در زمینه صادرات و واردات (Export and Import) قدرتمند عمل کنید و بتوانید تجارت خارجی خود را به صورت حرفه ای انجام دهید .

دوره بیزینس کوچینگ

در ایران چه کسانی دوره بیزینس کوچینگ برگزار می کنند؟

یکی از مجموعه های به نام که در ایران دوره های بیزینس کوچینگ داخلی و بین المللی در سطح ایران  برگزار میکند آکادمی هرمس می باشد. 

مهندس امیر علی مقدم  در بخش بیزینس کوچینگ تجارت داخلی و مهندس رضا عبداله نام در بخش بیزینس کوچینگ تجارت بین المللی سال هاست به صورت حرفه ای در حال برگزاری ورکشاپ ها و دوره های بیزینس کوچینگ می باشند در صورتی که تمایل دارید در زمینه این ورکشاپ ها اطلاعات بیشتری به دست بیاورید می توانید از طریق لینک زیر اقدام به کسب اطلاعات بیشتر کنید .